skip to Main Content

Manieren om aandrang tot gokken te voorkomen

Hoewel er meerdere definities van gokverslaving rondgaan kun je stellen dat er sprake is van een gokverslaving als een persoon niet in staat is de drang om te gokken te weerstaan, terwijl gokken zeer ernstige consequenties op de levenssfeer heeft.

Manieren om aandrang tot gokken te voorkomen

Het overwinnen van een gokverslaving is dan één ding, maar ervan genezen blijven is een tweede. Het blijkt voor gokkers extreem moeilijk te zijn om niet dagelijks geconfronteerd te worden met verleidingen. Voor vrijwel alle ex-gokkers is geheelonthouding noodzakelijk om niet terug te vallen in het oude gedrag. Hieronder vind je 10 manieren om dit makkelijker te maken en verleidingen te ontlopen of te weerstaan.

10 manieren om gokken te voorkomen

  1. Voorkom verveling. De meeste verslaafden aan de dopamine-kick die gokken geeft hebben periodes van verveling in hun leven. Gokken vulde dat op. Belangrijk is dus het vinden van alternatieven voor die lege ruimte. Sport, hobby’s, sociale bezigheden, vrijwilligerswerk, probeer van alles en blijf bezig.
  2. Leef van dag tot dag. Dit houdt in dat je het verleden van je af moet kunnen zetten, inclusief de grote verliezen die je wellicht geleden hebt. Je hoeft geen revanche te nemen op de bookmakers, of je verlies goed te maken. Dat lukt namelijk nooit. Vergeet het verleden en denk nog niet aan morgen. Leef vandaag. Maak het een succesvolle dag.
  3. Doe eens iets totaal anders. Je brein is gewend geraakt aan een bepaalde manier van denken door het gokken. Door iets totaal anders te gaan doen worden je hersenen gedwongen een ander systeem aan te leren. Maak het uitdagend, zorg dat je problemen op moet lossen of creatief moet denken. Wees mentaal actief.
  4. Pak oude hobby’s op. Doordat gokkers meer en meer tijd gaan besteden aan hun verslaving, verwaarlozen ze oude hobby’s. Pak ze weer op. Je hebt het ooit leuk gevonden en die interesse is er echt nog wel maar werd overschaduwd door het gokmonster. Ga terug naar je hobby-roots!
  5. Vermijdt grote triggermomenten. Dwangmatige gokkers hebben vooral moeite met het controleren van impulsen als het om gokken gaat. Een vleugje verleiding doet de gokker direct verlangen naar actie en het gevoel van beloning. Weet wanneer het moeilijk gaat worden en probeer verleidingen te vermijden, Als je verslaafd was aan sportwedstrijden dan is het WK voetbal een zware tijd. Probeer alle aandacht hiervoor te vermijden en zorg dat er geen aanbiedingen van bookmakers in je mailbox komen.
  6. Ontstress. Stress is misschien wel de grootste vijand van verslaafden. Niets lijkt beter te helpen tegen stress dan die heerlijke beloning als je toegeeft aan je drang naar gokken. Het is dus van vitaal belang dat je een andere manier vindt om je stress te verminderen. Sporten, hypnotherapie, meditatie, praten met vrienden, allemaal manieren om stress aan te pakken zonder schadelijke gevolgen. Het niet aanpakken van stress leidt tot groter risico dat je terug valt in de oude gewoontes.
  7. Weet dat gokkers altijd verliezen. Herhaal keer op keer dat gokkers uiteindelijk niet winnen. Gokken is verliezen. Verlies van geld, vrienden, familie, werk, materiële zaken en je leven. En nee, jouw strategie is niet de winnende strategie die wel winst op levert. Herinner jezelf er ook aan dat als je eenmaal weer begint er geen houden aan is en het van kwaad tot erger wordt.
  8. Herken je zwakke momenten. Het is normaal dat gebeurtenissen die stress opleveren je zullen triggeren maar die kun je dus aan zien komen. Een feestje, kerstmis, een bruiloft, een reis? Herken de momenten en zeg tegen jezelf dat je er alleen maar even doorheen moet om je record-clean-tijd te behouden. Geen enkele gebeurtenis is het waard om van je gokvrije pad af te wijken.
  9. Associeer het casino of de bookmaker met iets naars. Als je een lelijk logo bedenkt bij de website of het casino waar je bij gokt en je doet dit consequent dan associeer je na een tijdje dat casino of die website mets iets naars of lelijks en dat maakt het minder prettig om eraan te denken.
  10. Wees dagelijks dankbaar. Gokken overschaduwd alles in je leven als je verslaafd bent. Dus ook de fijne dingen die er altijd zullen zijn. Wees jezelf bewust van de waardevolle zaken in het leven en maak een lijstje met dingen waar je dankbaar voor bent. Kijk ernaar, hang het op de koelkast, op het toilet. Herinner jezelf er constant aan. Verslaafden hebben vaak moeite zich te binden met goede dingen en zoeken hun heil in iets dat slecht voor ze is. Leer houden van de kleine goede dingen in het leven. Ga desnoods in therapie om dit probleem te tackelen.
Back To Top